close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
موتور های سنکرون

برق صنعتی .... هادی شبروان
برق صنعتی : (جزوات ، مقاله ها ، تحقیق ها و ... ) - کامپیوتر(ترفندها،دانلودها و ...) - آپدیت آنتی ویروس nod32 و ...
قالب وبلاگ
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
با سلام .... شما این وب را چگونه میسنجید ؟ با تشکر




جستجو

                  

استاتور موتورهاي سنكرون از نظر ساختمان دقيقاً مشابه استاتورموتورهاي القايي است سيم پيچهاي سه فاز آن در داخل شيارهاي هسته آهني استاتور تعبيه شده كه وظيفه آنها ايجاد ميدان دوار در هسته استاتور است.
روتور اين موتور به

صورت يكپارچه يا از ورقهاي مغناطيسي ساخته مي شود و بر روي آن يك سيم پيچي جريان مستقيم به نام سيم پيچ تحريك نصب مي شود.
جريان تغذيه سيم پيچي تحريك روتور، از

طريق دو حلقه كه بر روي محور روتور نصب شده به وسيله جاروبكها تأمين مي شود و روتور

اين موتورها عملا بصورت يك مغناطيس الكتريكي (چرخ قطب) رفتار مي كند كه تعداد قطبهاي روتور به اندازه قطبهاي سيم پيچي استاتور خواهد بود .

اگر خروجی قطب‌های روتور به وسیله کلکتورها از موتور خارج شده و به یک منبع

خارجی وصل شود به طوری که روتور نیز به نوبه خود میدانی جداگانه

و مداوم را ایجاد کند به موتور موتور سنکرون یا هم‌زمان گفته می‌شود. سرعت

چرخش روتور در موتورهای سنکرون همواره برابر سرعت میدان دوار

است و به همین دلیل این موتورها را هم‌زمان می‌نامند.

از این موتورها می‌توان به عنوان یک ژنراتور AC نیز استفاده کرد.

امروزه موتورهای سنکرون را اغلب به وسیله کنترل کننده‌های ترانزیستوری فرکانس

راه‌اندازی می‌کنند. این موتورها همچنین می‌توانند به صورت یک

موتور القایی نیز راه‌اندازی شوند به این صورت که در روتور این موتورها از میله‌های

هادیی شبیه روتورهای قفسی استفاده می‌شود و پس از راه اندازی,

این قسمت روتور خود به خود از مدار خارج می‌شود به این صورت که پس از رسیدن

موتور به دور نامی مقدار ناچیزی جریان در قفس رتور القا می‌شود و

بدین ترتیب تقریباً از مدار خارج می‌شود.

یکی از کاربردهای موتورهای سنکرون اصلاح ضریب توان است. در مراکز صنعتی تقریباً

تمامی بارها (به جز موتورهای سنکرون پر تحریک) از انرژی

الکتریکی به صورت پس فاز استفاده می‌کنند. بارهای پس فاز موجب به وجود آمدن

اختلاف فاز در مدار شده و ضریب توان مدار را کاهش می‌دهند که

این می‌تواند موجب به وجود آمدن تلفات اضافی در طول خطوط شود. به دلیل

خصوصیت خاص موتورهای سنکرون می‌توان از آنها برای اصلاح ضریب توان

نیز استفاده کرد, چراکه در صورتی که موتور سنکرون در حالت پر تحریک کار کند

تقریباً مانند یک بار خازنی عمل کرده و از انرژی الکتریکی به صورت پیش

فاز استفاده می‌کند و به این ترتیب می‌توان از یک موتور سنکرون به جای خازن‌های

اصلاح ضریب توان استفاده کرد. این خصوصیت موتورهای سنکرون

باعث شده که با وجود مشکلات مربوط به راه‌اندازی آنها, استفاده از آنها هنوز رایج باشد.

برخی از بزرگ‌ترین موتورهای AC در نیروگاه‌های آب تلمبه‌ای مورد استفاده قرار

می‌گیرند چراکه این موتورها به راحتی می‌توانند نقش ژنراتور را ایفا کنند

و به این ترتیب در ساعات کم مصرف انرژی الکتریکی به صورت موتور عمل کرده و آب

را به مخزن پر ارتفاعی پمپ کنند و سپس در ساعات پر مصرف با

پایین آمدن آب به صورت ژنراتور عمل کرده و از شبکه پشتیبانی کنند. در نیروگاه آب

تلمبه‌ای Bath County در ورجینیای آمریکا از شش ژنراتور سنکرون

۳۵۰مگاواتی استفاده شده‌است که در زمان پمپ, هرکدام می‌توانند توانی برابر

۵۶۳۴۰۰ اسب بخار (۴۲۰۱۲۷ وات) تولید کنند.


موتورهای آسنكرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی ميشوند و

با توجه به ‏اينكه موتور در لحظه شروع به كار جريان زيادی ميكشد و

اين جريان زياد علاوه بر اينكه به خود ‏موتور صدمه ميزند به مصرف كننده های ديگری

كه از اين خط تغذيه می كنند لطمه زده و كار آنها را ‏مختل می

سازد‎. ‎ موتور آسنكرون معمولاً به روشهای زير راه اندازی مي شود در نتيجه جريان راه

اندازی‌ كم ميشود‏‎ : ‎ ‏1.به طور مستقيم‎ ‎ ‏2.توسط كليد يا مدار

ستاره – مثلث‏‎ ‎ ‏3.‏‎ ‎توسط كمپانساتور‎ ‎ ‏4.راه اندازی بوسيله اضافه كردن مقاومت در

مدار روتور‎ ‎ ‏5.‏‎ ‎راه اندازی بوسيله داخل كردن مقاومت در مدار استاتور‎ ‎

‎ ‏1.‏‎ ‎راه اندازی موتور به طور مستقيم : برای‌ موتورهايی كه بزرگ نيستند و‌ آمپر زيادی

از شبكه نمی ‏كشند بوسيله يك كليد سه قطبی به شبكه متصل

ميشوند‎ . ‎ ‎ ‎ .2‎راه اندازی ستاره – مثلث : ابتدا ولتاژ اوليه را كه بر هر فاز متصل

ميشود ،‌ را كم مى كنيم سپس ‏وقتي كه موتور به دور نرمال خود رسيد

ولتاژی كه به هر فاز می رسد را زياد می كنيم‎ . ‎ بنابراين در لحظه اول كليد به حالت

ستاره بوده يعنی ولتاژ دو سر هر فاز به‎ u/√3 ‎تقليل می يابد ‏در

نتيجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود كار می كند‏‎ . ‎ استعمال كليد روی انواع

موتورها با روتور قفسه ای يا روتور سيم پيچی امكان پذير است . ولی در ‏

موتورهايی كه با بار زياد كار می كنند از كليد برای راه اندازی استفاده نمی شود .

چون گشتاور ‏مقاوم بار زياد است‎ . ‎ ‎ ‎ .3‎راه اندازی توسط كمپانساتور :

اين وسيله راه اندازی كه اتوترانسفورماتور كاهنده است بين موتور ‏و شبكه قرار می

گيرد . اين طريق راه اندازی به دليل اينكه جريان شروع به كار و

گشتاور شروع به ‏كار هر دو به يك نسبت پايين می آيند خيلی خوب است . ولی چون

هزينه آن گران است فقط در ‏موتورهايی كه قدرت زياد دارند

استفاده می شوند‎. ‎ ‎ ‎ .4 ‎راه اندازی موتورهای قفسه ای بوسيله قرار دادن مقاومت

سر راه استاتور : برای جلوگيری از ‏عبور جريان زياد در موقع راه

اندازی موتور ميتوان مقاومت هايی به طور سری سر راه سيم پيچی ‏های موتور قرار

دارد . و به تدريج كه موتور دور می گيرد دسته مقاومتهای راه انداز

را به طرف چپ ‏حركت داده در اين صورت كم كم مقاومتها از سر راه مدار خارج

ميشود‎. ‎ اين طريق راه اندازی به دليل تلفات انرژی در مقاومتها زياد و

نيروی كشش در لحظه شروع به كار كم ‏، استعمال كمی دارد‎. ‎ ‎ ‎ .5‎راه اندازی

موتورهای آسنكرون با روتور سيم پيچی با قرار دادن مقاومت سر راه

روتور : تمام ‏مقاومتهای راه انداز را سر راه سيم پيچی روتور قرار داد . بدين وسيله

مقاومت مدار سيم پيچی روتور ‏را به حداكثر مقدار خود ميرسانند و

سپس استاتور را به شبكه برق وصل می كنند . مقاومت روئستای ‏روتور به تدريج از

مدار خارج ميشود.

متناسب با فركانس شبكه و تعداد قطبهاي استاتور است در آن بوجود مي آيد و سطح روتور هنگام وصل استاتور به شبكه سه فاز ، يك ميدان دوار كه سرعت آن را جاروب مي كند

قطبهاي روتور از طريق قطبهاي غير همنام استاتور جذب و لحظه اي بعد

مجدداً اين قطبها به وسيله قطبهاي همنام استاتور دفع خواهند شد. پس ميانگين گشتاور صفر و روتور حركت نمي كند قطبهاي روتور به دليل

سنگيني و اينرسي موجود در آن نميتوانند به سرعت همراه ميدان دوار استاتور بچرخند. پس بايد با يك وسيله كمكي (راه انداز) ابتدا سرعت روتور را به نزديكي سرعت ميدان دوار استاتور رساند تا روتور بتواند همراه

همراه ميدان دوار چرخش كند

سؤال: گشتاور راه اندازي اين موتورها چقدر است؟

براي راه اندازي موتورهاي سنكرون سه روش اساسي مي توان به كار برد.
1-كاهش سرعت ميدان مغناطيسي استاتور: تا حدي كه روتور بتواند طي نيم سيكل

چرخش ميدان مغناطيسي شتاب بگيرد و با آن قفل شود . اين كار را مي توان با كاهش

فركانس منبع تغذيه انجام داد.
2- استفاده از يك گرداننده اوليه: كه سرعت موتور را تا حد سرعت سنكرون بالا ميبرد و با طي مراحل موازي كردن , ماشين مثل ژنراتور

روي خط آورده شود. پس از اين مراحل خاموش كردن با جدا كردن گرداننده اوليه ماشين سنكرون را تبديل به موتور خواهد كرد.


3- استفاده از سيم پيچ هاي ميرا كننده كه در انتهاي قطبين روتور نصب مي شود.
در موتورهاي سنكرون سرعت حركت روتور در هر

حال برابر با سرعت ميدان دوار استاتور خواهد بود و افزايش بار فقط عقب ماندگي روتور نسبت به ميدان را موجب مي شود.
اختلاف فاز اين دو ميدان Bs وBR همان زاويه

گشتاور است كه از0 تا90 درجه تغيير مي كند. البته اگر افزايش بار بيش حد باشد.

موتور از حالت سنكرونيزم خارج خواهد شد كه اصطلاحا آن را ناپايدار مي ناميم ضمنا

هنگام كار با سرعت سنكرون با تغييرات جريان تحريك امتداد جريان آرميچر و ضريب قدرت

ماشين از حالت پس فازي به اهمي و پيش فازي قابل كنترل خواهد بود كه از اين خاصيت

جهت اصلاح ضريب قدرت شبكه استفاده مي شود كه به موتورهاي سنكرون پر تحريك (كاردر حالت پيش فازي) خازنهاي سنكرون نيز گفته مي شود .

(موتورهاي سنكرون در حالت كار پيش فازي كم تحريك هستند.) مدار معادل تكفاز موتور سنكرون بصورت

خازن هاي سنكرون نيز گفته مي شود . (موتورهاي سنكرون در حالت كار پيش فازي كم تحريك

هستند.) مدار معادل تكفاز موتور سنكرون بصورت زير مي باشد.

شکل مقابل، اساس کار موتورهاي سنکرون را نشان مي دهد؛ به اين صورت که با به چرخش

درآمدن آهنرباي نعلي شکل، آهنرباي کوچک نيز به حرکت در مي آيد. چون قطب N آهنرباي

کوچک کنار قطب S آهنرباي نعلي شکل قرار دارد، همديگر را جذب مي کنند و قفل مغناطيسي

بوجود مي آورند که بصورت همزمان شروع به چرخش مي کنند. در عمل استاتور موتورهاي

سنکرون سه فاز را سيم پيچي مي کنند. زماني که استاتور را به شبکه وصل مي کنيم، ميدان

گردان بوجود مي آيد که با سرعت سنکرون مي چرخد. روتور اين موتورها نيز سيم پيچي شده

است که توسط منبع DC تغذيه مي شود. روتور نيز ميدان مغناطيسي ثابتي ايجاد مي کند. براي راه اندازي موتور سنکرون، ابتدا روتور را به سرعت سنکرون مي رسانيم و بعد جريان

استاتور را وصل مي کنيم. در اين صورت، قفل مغناطيسي به وجود مي آيد و موتور پس از قطع محرک اوليه، با سرعت سنکرون مي چرخد.

نکته 1: ماشين سنکرون، ماشيني است که هم بعنوان ژنراتور سنکرون و هم بعنوان موتور

سنکرون مي تواند به کار رود.نکته 2: از اين موتور براي اصلاح ضريب قدرت در کارخانه ها استفاده مي شود.

شکل روبرو، اصول چرخش موتورهاي آسنکرون را نشان مي دهد؛ به اين صورت که با به

حرکت درآمدن آهنرباي نعلي شکل در ميله هاي قفس جرياني بوجود مي آيد. در نتيجه اين

جريان، ميله ها نيز شروع به حرکت مي کنند (ميله حامل جريان در ميدان). حرکت آهنربا و

قفس هميشه بصورت غيرهمزمان خواهد بود. اين موتورها بخاطر ساختمان ساده اي که دارند،

در صنعت بيشترين استفاده را دارند. به اين موتورها، موتورهاي القائي يا روتور قفس سنجابي

می گویند. در عمل، وقتی استاتور این موتورها را به شبکه وصل می کنیم، میدان دوار

سنکرون بوجود می آید.

میله های روتور داخل این میدان شروع به چرخش می کنند؛ یعنی همیشه سرعت روتور کمتر

از سرعت سنکرون استاتور خواهد بود.

شرط بوجود آمدن میدان دوار یا حوزه مغناطیس دوار، وجود اختلاف فاز زمانی و مکانی 120 درجه سیم پیچها در داخل استاتور است.

راه اندازی موتورهای سنکرون در حالت بارداری

ساختمان : استاتور موتورهای سنکرون از نظر ساختمان دقیقاً مشابه

استاتور موتورهای القایی است سیم پیچهای سه فاز آن در داخل شیارهای

هسته آهنی استاتور تعبیه شده که وظیفه آنها ایجاد میدان دوار در هسته استاتور است.

روتور این موتور به صورت یکپارچه یا از ورقهای مغناطیسی ساخته می شود

و بر روی آن یک سیم پیچی جریان مستقیم به نام سیم پیچ تحریک نصب می شود.

جریان تغذیه سیم پیچی تحریک روتور، از طریق دو حلقه که بر روی محور

روتور نصب شده به وسیله جاروبکها تأمین می شود و روتور این موتورها

عملا بصورت یک مغناطیس الکتریکی (چرخ قطب) رفتار می کند که تعداد

قطبهای روتور به اندازه قطبهای سیم پیچی استاتور خواهد بود.

طرز کار: هنگام وصل استاتور به شبکه سه فاز ، یک میدان دوار که سرعت

آن متناسب با فرکانس شبکه و تعداد قطبهای استاتور است در آن بوجود

می آید و سطح روتور را جاروب می کند.

بقیه در ادامه مطلب

قطبهای روتور از طریق قطبهای غیر همنام استاتور جذب و لحظه ای بعد

مجدداً این قطبها به وسیله قطبهای همنام استاتور دفع خواهند شد. پس

میانگین گشتاور صفر و روتور حرکت نمی کند قطبهای روتور به دلیل

سنگینی و اینرسی موجود در آن نمی توانند به سرعت همراه میدان دوار

استاتور بچرخند. پس باید با یک وسیله کمکی (راه انداز) ابتدا سرعت روتور

را به نزدیکی سرعت میدان دوار استاتور رساند تا روتور بتواند همراه میدان دوار چرخش کند.

سؤال: گشتاور راه اندازی این موتورها چقدر است؟

روشهای راه اندازی موتورهای سنکرون:

برای راه اندازی موتورهای سنکرون سه روش اساسی می توان به کار برد.

1-کاهش سرعت میدان مغناطیسی استاتور: تا حدی که روتور بتواند طی

نیم سیکل چرخش میدان مغناطیسی شتاب بگیرد و با آن قفل شود . این

کار را می توان با کاهش فرکانس منبع تغذیه انجام داد.

2- استفاده از یک گرداننده اولیه: که سرعت موتور را تا حد سرعت سنکرون

بالا میبرد و با طی مراحل موازی کردن ماشین مثل ژنراتور روی خط آورده

شود. پس از این مراحل خاموش کردن با جدا کردن گرداننده اولیه ماشین

سنکرون را تبدیل به موتور خواهد کرد.

3- استفاده از سیم پیچ های میرا کننده که در انتهای قطبین روتور نصب می شود.

در موتورهای سنکرون سرعت حرکت روتور در هر حال برابر با سرعت میدان

دوار استاتور خواهد بود و افزایش بار فقط عقب ماندگی روتور نسبت به میدان را موجب می

شود.

اختلاف فاز این دو میدان Bs وBR همان زاویه گشتاور است که از0 تا90

تغییر می کند. البته اگر افزایش بار بیش حد باشد. موتور از حالت

سنکرونیزم خارج خواهد شد که اصطلاحا آن را ناپایدار می نامیم ضمنا

هنگام کار با سرعت سنکرون با تغییرات جریان تحریک امتداد جریان آرمیچر و

ضریب قدرت ماشین از حالت پس فازی به اهمی و پیش فازی قابل کنترل

خواهد بود که از این خاصیت جهت اصلاح ضریب قدرت شبکه استفاده می

شود که به موتورهای سنکرون پر تحرک (کاردر حالت پیش فازی) خازنهای

سنکرون نیز گفته می شود . (موتورهای سنکرون در حالت کار پیش فازی کم تحریک هستند .

موتورهای سنکرون تک فاز کوچک به جای ایجاد میدان مغناطیسی به وسیله یک

منبع خارجی از آهنرباهای کوچک برای ایجاد میدان استفاده می‌کنند.

بنابراین روتور این موتورها نیازی به جریان القا کننده نخواهد داشت. خصوصیت اصلی

این موتورها سرعت ثابت آنهاست به طوریکه اغلب در وسایلی از

آنها استفاده می‌شود که نیاز به سرعتی ثابت دارند. این موتورها در ساعت‌ها,

دیسک گردان‌ها, ضبط صوت‌ها و برخی دیگر از تجهیزات دقیق مورد

استفاده قرار می‌گیرد.

پایان

******************************************************************

نویسنده : هادی شبروان                                            منبع : www.hbs.rozblog.com



درباره : برق صنعتی , ماشین های الکتریکی ,
برچسب ها : موتور سنکرون" , "تحقیق درباره موتور سنکرون" , "موتور های سنکرون"موتور سنکرون" , "موتور های سنکرون" ,
بازدید : 1522
[ چهارشنبه 4 خرداد 1390 ] [ چهارشنبه 4 خرداد 1390 ] [ هادی شبروان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
این نظر توسط مرتضی در تاریخ 1393/8/13 و 18:37 دقیقه ارسال شده است

با عرض سلام و خسته نباشی . یه در خواست داشتم از تون اینه که اگه میشه در مورد اساس کار موتور های سنکرون سه فاز و معایب و مزایا و ساختمانش برا من مطلب بزارید با تشکر


.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
درباره وبلاگ

با سلام - هادی شبروان هستم دانشجوی دوره کارشناسی رشته مهندسی برق قدرت، امیدوارم مطالب این وب به شما کمک زیادی کند . با تشکر

آخرين مطالب
پروژه هادی شبروان تاریخ : دوشنبه 31 شهریور 1393
حل المسائل ماشین های الکتریکی دکتر p.c.sen تاریخ : چهارشنبه 28 خرداد 1393
معرفی رشته برق صنعتی تاریخ : پنجشنبه 17 شهریور 1390
نرم افزار سیم پیچی winding تاریخ : شنبه 20 اردیبهشت 1393
تابلوها تاریخ : یکشنبه 02 تیر 1392
سکسیونر چیست ؟ تاریخ : شنبه 21 اردیبهشت 1392
آموزش تعمیر و نگه داری بخاری برقی تاریخ : دوشنبه 23 بهمن 1391
آموزش تعمیر و نگه داری همزن دستی تاریخ : دوشنبه 23 بهمن 1391
آموزش تعمیر و نگه داری اتو برقی تاریخ : دوشنبه 23 بهمن 1391
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 68 نفر
بازديدهاي ديروز : 47 نفر
كل بازديدها : 100,299 نفر
بازدید این ماه : 254 نفر
بازدید ماه قبل : 584 نفر
کل نظرات : 18 عدد
كل مطالب : 114 عدد
كل اعضا : 342 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر
امکانات وب

-
مترجم کلی وبلاگ به هر زبان

FreeCod Fall Hafez

تبادل لینک

خرید بک لینک